SELAMAT DATANG

Selamat Datang Ke Portal Rasmi Sekolah Kebangsaan Doktor Abdul Latiff | Transformasi Sekolah 2025 (TS25) Kohort 3 | Memacu Transformasi Membentuk Insan Berkualiti

Tuesday 4 April 2017

LATIHAN KEBAKARAN SKDAL 2017

Pada awal bulan April yang lalu, Unit HEM iaitu bahagian Keselamatan Sekolah telah mengadakan aktiviti Latihan Kebakaran Fasa 1 yang melibatkan agensi luar iaitu Pasukan Bomba dan Penyelamat. Unit Keselamatan yang diketui oleh Encik Mohd Firdaus bin Jamaludin, telah merancang program ini dan telah dimasukkan ke dalam Takwim sekolah sebagai acara tahunan.

Apabila terdengar bunyi loceng panjang sebanyak 3 kali, murid-murid dan warga sekolah yang berada di kawasan sekolah terus bergerak dalam keadan kemas dan tersusun tetapi pantas bergerak menuju ke arah padang yang terbentang luas.

Guru-guru kelas diminta mengambil kedatangan murid sama ada cukup atau tidak cukup semasa di awal sesi persekolahan. Kemudian, Guru kelas perlu melaporkan kepada ahli bomba jumlah murid sebenar.

Selain itu, terdapat juga sesi pembelajaran penggunaan pemadam api yang dikelolakan oleh pegawai bomba. Pegawai bomba memanggil 3 orang guru untuk menjalankan demonstrasi yang telah ditunjukkan oleh pegawainya. Selepas itu, murid-murid dan guru-guru bersurai menyambung sesi pengajaran dan pembelajaran.

 Video di atas menunjukkan cara-cara memadam api menggunakan Pemadam Api
(Cikgu Firdaus)

  Video di atas menunjukkan cara-cara memadam api menggunakan Pemadam Api
(Ustazah Nurizah)